پویایی دراماتیک در حماسه کوراوغلو از افسانه تا درام(بررسی ارزشهای دراماتیک حماسه کوراوغلو و دگردیسی آن)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده آزاده فخری
- استاد راهنما قطب الدین صادقی امیرکاووس بالازاده
- سال انتشار 1392
چکیده
در این پژوهش که با روش توصیفی-تحلیلی و در قالب مطالعه ای کیفی انجام شده است، هدف، بررسی این مطلب بوده است که چگونه می توان یک اثر فولکلور مردمی مانند حماسه کوراغلو را آداپتاسیون کرد ،چه قابلیت هایی برای آداپته شدن دارد ، و آیا برداشت های فعلی که تا به حال شده موفق بوده است یا خیر .به همین منظور ابتدا به مفاهیم اولیه در باب حماسه و ویژگی های ادبیات و شعر حماسی پرداخته شده است.سپس به طور کلی ویژگی های دراماتیک و عناصر نمایشی یک اثر کهن مورد بررسی قرار گرفته و آن گاه به صورت موردیاین مطالعه انجام یافته است؛ و برای این منظور مبنای مطالعه بر اساس حماسه ی کوراوغلو بوده است. حماسه ی کوراوغلو از دیرباز دست آویز اقتباس های متعدد در کشور های مختلف بوده است؛از آنجایی که هدف تحقیق، بررسی ویژگی ها و سپس تحلیلدگردیسی دراماتیک این حماسه بر مبنای اقتباس های صورت گرفته از آن می باشد، در راستای بررسی موفق بودن یا موفق نبودن اقتباس ها، در هر یک از اقتباس های موجود در زمینه ی فیلم، اپرا و نمایش سه اثر شاخص انتخاب شده و مطالعه و بررسی بر روی آن ها انجام گرفته است؛نتیجه ی بررسی ها و تحلیل ها ، این نکته را آشکار کرد که حماسه کوراوغلو، مانند اکثر آثار کهن و حماسی، دارای ویژگی های دراماتیک متعددی است که موجب می شود این حماسه بستر مناسبی برای اقتباس های دراماتیک باشد.حال بنا به معیارهای یک اقتباس صحیح و اصولی، ممکن است اقتباس انجام گرفته موفق، یا ناموفق باشد.چنانچه با تحلیل های صورت گرفته بر اساس معیارهای حرفه ای، اقتباس نمایشی و اقتباس اپرا از این اثر، چندان موفق نبوده ولی اقتباس سینمایی به اکثر موازین یک اقتباس خوب نزدیک بوده و در مجموع از نقطه نظر ویژگی های دراماتیک ، اقتباس موفقی را به دست می دهد، چرا که با شناخت نیازهای زمانه ی خود،توانسته است هم در تغییر داستان و هم در پرداخت تازه ی شخصیت کوراوغلو و سایر قهرمانان، اقتباسی نوین ارایه نماید. واژگان کلیدی : حماسه ،حماسه کوراغلو ، عناصر دراماتیک ، اقتباس
منابع مشابه
بررسی تطبیقی پیوند عشق و حماسه در شاهنامة فردوسی و داستان کوراوغلو
داستانهای حماسی بازتاب عواطف، احساسات و نحوة تفکر انسانها در دورهای از تاریخ هستند. اگرچه زبان متون حماسی و غنایی با هم تفاوت دارد، یکی از بنمایههای داستانهای حماسی عشق است. در شاهنامة فردوسی و داستان کوراوغلو مضمونهای حماسی و غنایی در کنار یکدیگر دیده میشوند و ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند. داستانهای «زال و رودابه»، «تهمینه و رستم»، و «بیژن و منیژه» از جمله بهترین داستانهای غنایی فارسی...
متن کاملبررسی تطبیقی پیوند عشق و حماسه در شاهنامة فردوسی و داستان کوراوغلو
داستان های حماسی بازتاب عواطف، احساسات و نحوة تفکر انسان ها در دوره ای از تاریخ هستند. اگرچه زبان متون حماسی و غنایی با هم تفاوت دارد، یکی از بن مایه های داستان های حماسی عشق است. در شاهنامة فردوسی و داستان کوراوغلو مضمون های حماسی و غنایی در کنار یکدیگر دیده می شوند و ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند. داستان های «زال و رودابه»، «تهمینه و رستم»، و «بیژن و منیژه» از جمله بهترین داستان های غنایی فارسی...
متن کاملنقد کتاب از اسطوره تا حماسه هفت گفتار در شاهنامهپژوهی
چکیده شاهنامۀ فردوسی بهمنزلة برجستهترین منظومة ادب حماسی زبان فارسی همواره مورد توجه پژوهشگران بوده و جنبههای متفاوت این اثر مانند زبان، محتوا، ساختار، اساطیر، و شخصیتهای متن بررسی شده و به صورت کتاب یا در قالب مقاله به جامعۀ علمی ارائه شده است؛ هریک از این آثار جنبههای ارزشمند و احتمالاً کاستیهایی دارد که مطرحکردن آنها و توضیحات نویسنده میتواند زوایای دیگری را روشن کند که ممکن است از...
متن کاملساختار روایی و دراماتیک در رسالههای افلاطون
افلاطون دستهای از هنرمندان (به ویژه شاعران) را به دلیل تاثیرگذاری منفی بر جوانان، از آرمانشهر خویش بیرون افکند ولی پیش از بیرون راندن آنان، داستانگویی و روایتگری را از ایشان گرفت و در زیر ردای فلسفه خود پنهان کرد. به یمن این شیوههای هنری است که تاثیرگذاری اندیشههای افلاطون در رسالههایش دو چندان گشت و همچنین کیفیتی زیباییشناختی و هنری به خود گرفت که در تاریخ اندیشه و هنر بشری پیوسته مورد ...
متن کاملقابلیت دراماتیک شعر کتیبه اخوان ثالث
در تحقیق حاضر با مداقه در کیفیّت آثار نمایشی و ویژگیهای آنها و رابطة ادبیّات با اصطلاحات و مفاهیم هنر نمایشی، شعر کتیبة اخوانثالث از منظر قابلیّتهای اجرایی آن بررسی میشود. هدف اصلی، بررسی الگوی روایی شعر، برشهای نمایشی، دستورات صحنه، شخصیّتها، گفتوگوها و فضاسازیهای تئاتری است. همچنین ساختار زبانی کتیبه در رابطه با فضای تصویری شعر به منظور بازنمایی تصویری عینی از جامعة زمان و شریک شدن خوا...
متن کاملجستجوى حماسه در غنا
پیشینه طبقهبندى ادبیات از حیث محتوایى و ساختارى وپدید آمدن شاخهاى از مطالعات ادبى تحت عنوان "انواع ادبى" به روزگار ارسطو و هوراس برمىگردد. هرچند که در نظریهپردازىهاى کهن بر تغییر ناپذیرى ویژگىهاى انواع ادبى تاکید مىشده است ولى در تئورىهاى جدید اعتقاد بر این است که انواع ادبى مىتوانند دگرگون شوند، بر یکدیگر اثر بگذارند و یا با هم درآمیزند؛ و اساسا تاریخ ادبیات یعنى تاریخ تحول ژانرهاى اد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023